Kundene: Heldige er vi som har fått det som vi ønsket

I juli stod den flunkende nye firemannsboligen på Flisa klar til innflytning. Solør Hus startet planleggingen tidlig i fjor, og konseptet ble lagt ut for salg rett før sommerferien i 2017. Boligen er både horisontal- og vertikaldelt, og har to leiligheter på bakkeplan, og to leiligheter i annen etasje.

– Det var flere interesserte, sier daglig leder i Solør hus, Øystein Aurland. Vi var avhengige av å selge tre enheter for å sette i gang. Gravearbeidet startet i oktober, og huset var ferdig fundamentert til årsskiftet. I midten av januar startet vi med treoverbygget.

Hedalm Anebyhus er leverandør av byggesettet til boligen

– Veggelementene kommer ferdig kledt, isolert og med innsatte vinduer. Montasjearbeidet foregår etter tegninger.

– Når man skal føre opp et bygg med mer enn én boenhet, er det noen flere og strengere krav til for eksempel lydisolering i tillegg til de ordinære isolasjons- og brannsikringskravene, forteller Aurland.

God og løpende dialog med kunden er viktig for oss, sier daglig leder Øystein Aurland i Solør Hus.

Både vegger og tak er kledt med gips. I tillegg til vanlig himling i taket, kommer det en ekstra såkalt «lydhimling» mellom første og annen etasje. Og under parketten i annen etasje finner du først et lag med gipsbaserte plater, og under der igjen trinnlydplater – alt for at naboen under skal slippe å høre at du tasler rundt eller tar deg en svingom utenfor normert tasle- og dansetid.

Løsning istendenfor låsning

– Hvilke utfordringer har dere når dere skal føre opp et slikt hus?

– Vi er jo opptatt av at kunden skal ha mulighet til å velge gode, egne løsninger for sine fremtidige hjem. Det kan være litt vanskeligere i en firemannsbolig enn i for eksempel en enebolig, da det er flere hensyn å ta.

Vi har en del gitte rammer i utgangspunktet, men forsøker, så langt det er mulig, å imøtekomme kundenes ønsker innenfor de begrensningene en slik bolig har. Vi ønsker å finne en løsning, fremfor en låsning, sier Aurland.

Anne Karin Olsrud:  Fikk gjøre det til min leilighet

En av de som har fått flesteparten av sine mange ønsker oppfylt, er Anne Karin Olsrud, som er pensjonist og nyinnflyttet i første etasje i firemannsboligen. Hun har bodd 43 år i Oslo, men er opprinnelig vokst opp i Våler, og ønsket seg tilbake til dette området. Anne Karin er en grundig kunde, som sjekket ut hele boligmarkedet fra Kongsvinger til Hamar, og da hun bestemte seg for Solør hus, gikk hun også firmaet etter i sømmene.

Aurland forteller at de har innledende møter med potensielle kjøpere for å avklare muligheter for forandring i byggeprosessen. En del skreddersydde løsninger er tilvalg kunden gjør selv og inngår ikke nødvendigvis i fastprisen på boligen.

– Jeg har fulgt boligoppføringen fra dag 1, sier Anne Karin. Det er helt spesielt hvor imøtekommende Aurland har vært gjennom hele prosessen.

Da jeg skjønte at jeg kunne få mine egne løsninger på det meste, kjente jeg en ro: Her får jeg det jeg har lyst til. Dette kan jeg gjøre til min leilighet. Da underskrev jeg kontrakten. Jeg har fått peis, inngang mot øst, høyere vinduer og spesielle fliser, for å nevne noe, og har selv vært i kontakt med underleverandørene, som også har gjort en utrolig god jobb. De gutta der er jo flinke!

Tove Vålbekken: Svært fornøyd med valget

Tove Vålbekken er en av de andre eierne. Hun har flyttet fra en enebolig på Flisa og inn i annen etasje i firemannsboligen.

– Hvorfor valgte du Solør Hus?

– Det er et solid og tradisjonelt firma som går for å gjøre godt håndverk. På første møte sa de at de arbeider på «ære og samvittighet». Det var veldig tillitsvekkende. Og det har de oppfylt. Jeg hadde sett på mange leiligheter uten å klare å bestemme meg. Men så tok faren min, som er håndverker og hadde kjennskap til bygget som var under oppføring, med meg for å kikke i vinter. Jeg stolte på hans vurdering og hoppet i det, selv om jeg ikke kunne se det helt for meg. Etter hvert så jeg det jo, og nå er jeg veldig, veldig fornøyd med valget mitt!

Tove har fått tett oppfølging fra Solør hus hele veien, og opplevd at de har vært åpne for hennes ønsker om endringer av standardløsningene. Hun har fått senket en vegg med halvannen meter. Den er gjort om til brystning isteden, og slipper inn mer lys i gangen og gir større romfølelse. Hun har også fått delt opp én lang i to, og vips: fått et kleskott og et bøttekott istedenfor.

– I leiligheten får jeg sola inn tre steder, sier hun begeistret. Og fra ytterdøra til garasjen er det kort vei. Det betyr mye for meg. Solør Hus var et riktig og godt valg. Jeg får egentlig ikke fullrost dem nok!

At kunden er i sentrum for Solør Hus, er det ingen tvil om.

– Alle har jo ulike ønsker. Noen ønsker mange forandringer, andre ikke like mye. Vi prøver å tilfredsstille ønskene så langt som mulig innenfor de rammene vi har, sier Aurland. Og bedre attest enn denne uttalelsen fra Anne Karin og Tove om dette, kan han vel ikke få:

– Tenk, her er det fire leiligheter med fire ulike eiere som har helt forskjellige ønsker, og alle har fått det som de ville!